Na sajtu fanzina Dišpet, objavljen je još jedan moj tekst. Tekst prenosim u celosti.
***
Preporuka za slušanje: Ada Jones “If You Only Knew What I Know Said The Moon”.
***
Četiri minuta zvuka na cilindru
U
tekstu “Digitalni formati i kultura slušanja”, objavljanom 5.3.2013.
godine na Dišpetovom sajtu, dotakao sam se teme odnosa slušaoca prema
muzici u zavisnosti od nosača zvuka. Zašto bih pisao još jedan tekst na
ovu temu? Zapravo, tekst pred vama je tangentaran pomenutom. Teme nisu
iste, ali se međusobno dopunjuju. Ovaj tekst pokušavam napisati već neko
vreme.
Napišem par rečenica i pokleknem zbog šturosti informacija, zatim
napisano izbrišem. Tekst sam ipak odlučio dovršiti, ne zbog želje da
načinim istorijski prikaz, već da uputim na izvestan način razmišljanja o
muzici. Počeću priču sa fonografom...
Zasluge
za nastanak fonografa pripisane su Thomas Edison-u (18. jula 1877.
godine), a jedna od vodećih izdavačkih kuća je bila Edison Records.
Naravno, pomenuta izdavačka kuća nije bila jedina, ali je zasigurno bila
jedna od uticajnijih, ne samo u polju snimljenog zvuka već i ranog
filma.
Svet
fonografskih cilindara je digitalizacijom stidljivo otvorio svoja vrata
smernim tragačima ili zalutalim slušaocima. Ja sam se našao u ovoj
drugoj kategoriji. Trudim se da muziku slušam studiozno i temeljno.
Tokom poslednje godine mog boravka u Beogradu, posle iscrpnog slušanja
muzike Jacques Brel-a, na jednom od muzičkih blogova, pronašao sam
popriličnu arhivu digitalizovane muzike sa
fonografa… Vratiću se na ovo kasnije.
Pre
par godina, na televiziji sam gledao snimak intervjua izvesnog jazz
pianiste. Mislim da je u pitanju bio Duke Ellington, ali jednostavno
nisam siguran. Dakle, u tom intervjuu je dotični pianista izneo svoja
zapažanja o paraleli između slikara i muzičara. Muziku je nazvao živom
umetnošću, jer je muzičar primoran konstantno da interpretira muzičko
delo. Snimak muzike je uporedio sa katalogom slikarske izložbe. Slikar,
na
primer, samo jednom oslikava platna, i ista ta platna putuju gde god da
se te slike izlažu - ne slika ih u svakom mestu iznova. Muzičar sa
druge strane, uvek iznova interpretira delo, i tom interpretacijom ga
održava u životu. Kad neko muzičko delo prestaje da se izvodi -
umrtvljuje se.
U
tubusu istorije, između tačke na kojoj se nalazimo i tačke rotacije
osovine fonografa, kao da je buka topova dva svetska rata sprečila
dopiranje zvuka. U drugoj deceniji dvadesetog
veka, osim borbe sila Antante i Centralnih sila, desila se i borba bez
ljudskih žrtava, ali značajna po dalji razvoj muzike - borba između
fonografskog cilindra i ploče. Masovna komercijalna proizvodnja
fonografskog cilindra je završena 1929. godine.
Jedna
od bitnih karakteristika cilindara je dužina zvučnog zapisa.
Fonografski cilindri su se proizvodili u dve opcije: 2 i 4 minuta. Ideja
muzičkog albuma nastaje kasnije usavršavanjem ploče. U doba fonografa,
izdavale su
se pojedinačne pesme. Ako pođemo od pravila da dostupnost i potražnja
utiču na cenu, možemo lako izvesti zaključak da cena fonografskih
cilindara nije bila mala. Jedna od informacija koju, koliko god čeprkao,
nisam uspeo da pronađem je: koliko je u doba fonografa koštao jedan
nosač zvuka, a koliko sam uređaj za reprodukciju zvuka. Izvesno je da
nije svako mogao da priušti sebi ovaj luksuz, niti je svaki izvođač
mogao da ima mogućnost snimanja.
Fonografski
cilindar
- kao nosač zvuka, prvenstveno zbog dužine trajanja snimka, podražavao
je popularističku muziku tog doba. Dela klasične muzike podrazumevala su
zahteve koji su prevazilazili mogućnosti cilindra. Daljim razvojem
nosača zvuka, stvoreno je plodno tle za zvučno beleženje klasične
muzike, kao i drugih muzičkih formi.
Muzičar pred konusnim otvorom fonografskog snimača
Proces
snimanja predstavlja psihološki pritisak, čak i u današnje doba kada je
tehnologija dostupna. Neki muzički komad bih više puta odsvirao tačno,
ali pri snimanju, kada u svesti imam misao da je upravo to izvođenje -
ono koje će biti zabeleženo, mogućnost da ga odsviram tačno - drastično
se smanjuje. Ranije mi je snimanje, koliko god voleo muziku,
predstavljalo agoniju. Tek upoznavanjem sa muzikom John Fahey-a, moj
stav prema snimanju se izmenio. Danas, kada se obavi tonska proba,
snimam samo iz prvog pokušaja. Naravno, greške se provuku - ali smatram
da je tako najiskrenije. Na snimanju ću pogrešiti u jednoj, drugu ću
odsvirati tačno - na nastupu će možda biti obrnuto. Za moje oslobađanje
prilikom snimanja, važno je bilo prihvatanje činjenice da sam osoba koja
ponekad greši.
Zašto
pišem o ovome? Jednostavno: snimanje na fonografski cilindar
onemogućuje naknadnu zvučnu obradu. Zvučna slika se nije aranžirala
izolovanim mikrofonima za svaki instrument. Pred konusnim otvorom
fonografskog snimača: u prvom redu se nalazio pevač, a instrumenti su se
raspoređivali u prostoru, na osnovu njihove glasnoće, odnosno, željene
glasnoće u snimku.
Naravno, u eri pre ozvučavanja, muzičari su bili svesniji u vezi sa
akustičkim osobinama svog instrumenta, a na koncu i njihov zvuk je bio
kontrolisaniji i više izbalansiran.
Pokušajte
sebi da date odgovor na pitanja koja su se otkrivala izvođačima u eri
fonografa. Koju i kakvu pesmu bi ste izabrali? Ako je snimanje prilika
koju ne dobija svako, ako ne postoji prilika za drugi usnimak, ako ovaj
jedan snimak čini sve što će ostati zabeleženo iza vas - koliko je velik
pritisak? Kako bi ste pristupili kompoziciji, a kako aranžmanu? Koliko
dugo bi ste se pripremali? Ostavljam na vama da dalje razmišljate o ovoj
temi - posebno ako ste muzičar.
Tokom
poslednje godine mog stanovanja u Beogradu, kao što sam pomenuo,
pronašao sam pozamašnu arhivu digitalizovanih snimaka iz ere fonografa.
Želeo bih da vas uputim na jednog izvođača, i još bliže na jednu pesmu.
Ada
Jones (1873-1922) bila je jedan od popularnih mezzo-soprana. Sa
nastupima je počela vrlo rano, već tokom 1880-ih, ohrabrena od strane
svoje maćehe Annie Douglas Maloney. Prve fonografske snimke je načinila
za the North American Phonograph Co.
tokom 1893-1894. godine.
Gašenje pomenute kompanije je omelo njenu snimačku karijeru, sve do
1905. godine. Ti smeđi voštani cilindri, predstavljaju jedne od prvih
snimaka ženskih solo izvođača (pesme “Sweet Marie” i “The Volunteer
Organist”). Ono što je Adu isticalo u odnosu na pevače tog doba, bilo je
pevanje različitim akcentima i dijalektima. Njen repertoar se mahom
zasnivao na sentimentalnim baladama, ragtime pesmama, vodviljskim
tačkama, brodvejskim hitovima, irskim komičnim pesmama i sl. Snimila je
pozamašan broj pesama kao solista, kao i nekolicinu dueta sa Billy
Murray-em i Len Spencer-om. Tokom turneje, 1922. godine, Ada Jones je
umrla usled prestanka rada bubrega.
Fonografski cilindar u ruci slušaoca
Koji
su kriterijumi na osnovu kojih slušalac odvaja malo bogatstvo kako bi
kupio izvestan cilindar - jednu jedinu pesmu? Ta pesma, po logici
stvari, mora imati nekakvu univerzalnost, jer ih
slušaoci neće imati u velikom broju. Pesmu će slušalac puštati u raznim
prilikama: sa prijateljima, porodicom, prilikom praznika ili ako je u
jednom ili drugom ili trećem emotivnom stanju. Primera radi, postavite
sebi pitanje, koliko ste čuli pesama za koje bi izdvojili mesečnu platu?
Osam
godina pre smrti Ade Jones, tačnije u januaru 1914. godine, Edison
Records je objavio njeno izvođenje pesme “If You Only Knew What I Know
Said The Moon”, meni jednu od njenih
najdražih.
Pokušajte
sledeće: uveče, kada završite sa svojim dnevnim obavezama, kada buka i
vreva utihnu, pripremite sebi tečnost po izboru, zavalite se u udoban
položaj… Zaboravite svu muziku koju imate na vašim računarima, mp3
plejerima ili čemu već drugo. Te večeri možete pustiti samo jednu pesmu.
Preporuka za slušanje: Ada Jones “If You Only Knew What I Know Said The Moon”.